Kisteleki Margit (1947 - )

Selyemfestő művész

1947-ben születtem Bakonycsernyén, jelenleg Budakeszin élek és dolgozom. Művészetemet mindig meghatározta a vidéki környezet, a kertben azért is nevelgetem a tűzliliomokat, hogy megfessem őket, hisz a sárga minden árnyalatát különösen szeretem. Ugyanakkor kék íriszeket, lila orchideákat komponálok selyemre, utcákat és sok-sok pipacsot, amelyek a hirtelen ellobbanó életről szólnak. A tenger pedig a kékek és zöldek tobzódásában arról a boldogságról hoz hírt, amit a partjain éltünk át egykor...
1992-ben ismerkedtem meg a selyemfestés technikájával. Tanulmányoztam a kínai és japán selyemfestészetet, és nem múló áhítattal és tisztelettel alkalmazom ezt a nehéz technikát, ahol jobban élnek a színek, mint más anyagon, a természet hihetetlen szépsége teljesebben kel rajta életre. Minden ecsetvonás végleges, utólag nem javítható, ettől lesz friss, eleven a mű.
Munkáim: selyemfestmény, selyemakvarell, falikép, selyemkárpit, térelválasztó, térhatároló festett selyem és üveg betét, fali dekoráció, borítás.
Alkotásaim többek között megtalálhatóak a budapesti és vidéki galériákban, külföldön Kanadában, Hollandiában, Belgiumban, Finnországban és Németországban.



Kattintson a képre további műalkotások megtekintéséhez!


Referenciáim(vissza a tetejére)

„Trópusi vegetáció”, magánvilla, Budapest, 2004

Nagyméretű festett selyem kárpit, 3 részes, 120/200 cm

Aqua Hotel, Budakeszi, 1999

Éttermi kazettás ajtó üvegbetétek

Magánvilla, Budakeszi, 2005

Térelválasztó üvegbetét homokfújt üvegre festve, 100/300 cm

Tulipánok

Selyemfestmény, 85x200 cm. Magán megrendelő.


Eletrajzom(vissza a tetejére)

1970Általános iskolai rajz tanítás (1970-1990)
1972Pécsi Tanárképző Főiskola rajz szak
1979Képzőművészeti Főiskola Felsőfokú Rajztanárképzés
1990Pannónia Filmstúdió, külső munkatárs
1992Önálló művészeti tevékenység kezdete

Kiállításaim(vissza a tetejére)

Önálló kiállításaim:
1993Művelődési Ház, Dömsöd (a Műcsarnok munkatársai rendezésében)
1993Thermal Hotel Aquinqum, Budapest
1994Művelődési Ház, Bakonycsernye
1994Művelődési Ház, Budakeszi
1996Art Galéria, Budapest
1998Rét Galéria, Budapest
1999Cafe Blue, Budapest
1999Medgyessy Terem, Debrecen
2000Iskola Galéria, Budakeszi
2001Medgyessy Terem, Debrecen
2002Budapesti Kereskedelmi és Ipar Kamara
2003Petró Galéria, Nagykanizsa(Közös kiállítás Vertel Andrea keramikussal)
2003Bezerédj Kastély, Győr-Ménfőcsanak
2005Művelődési Központ, Csetény
Csoportos kiállítások:
1999Hotel Hilton, Budapest(A szépség jegyében a Hiltonban)
2004Petró Galéria, Nagykanizsa
2005Erkel Galéria, Budakeszi(Budakeszi álmodik)

Publicitásom(vissza a tetejére)

…csodálom azt, ahogyan a kínai festők hosszú meditáció után néhány biz­tos ecsetvonással megfestették témájukat. Szűkszavúan, eszköztelenül, mégis a lé­nyeget, amely mögött a sajátos kínai filo­zófia természetszeretete állt. A kínai fes­tők ezért jellemző módon úgy tartották, hogy: "Aki fát akar festeni, annak fává kell változnia". Ugyanakkor csodálom a japán fametszeteknek a technikából adódóan jobban körülírt, síkszerűen dekoratív, tisz­ta világát is. E között a két szemléletmód között vívódom, és sokszor sikerül egyesí­teni őket. Erre a selyem szerencsére lehe­tőséget ad. A Klimt asszonyai című para­frázisoknál a nők ruhájának és hajának fi­nom esését, akvarellesen, lágyan szétfutó festéssel fejezem ki, de használok aprólé­kos, dekoratív, síkszerű, pontosan körülírt díszítéseket is, amihez a kontúrtechnikát alkalmazom. De a trópusok virágai is, mint például az orchideák elbűvölnek fan­tasztikus színeikkel, életerejükkel, a maguk hihetetlen változatosságával és különleges létezésével. Ezért is festek szívesen bur­jánzó vegetációkat, mint ahogyan az álta­lam nagyon szeretett Henri Rousseau is tette. És a Távol-Kelet és a Trópusok virá­gai mellett az itthoni kertekben, réteken, erdőszéleken nőtt és már említett pipa­csok, íriszek, sásliliomok látványa is fes­tésre késztet. Érdekes és csodálatra méltó, ahogyan az íriszek leheletfinom virágait körbe veszik a kardszerű, hegyes levelek. Szinte érezni a kontrasztban, hogy a gyen­gét óvja az erős, - a virágokkal sok minden kifejezhető. Egy önkényesen kinagyított részlet például számtalan képzettársítást indíthat el…
- interjú részlet Galgóczy Zsuzsa tollából -

Budakeszi iránytű, 2005.július-augusztus, „Művészet a virágok nyelvén”


Selyemre festett régi Tabán
A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara székházának földszintjén néhány különös, sejtelmes fényű, ám rendkívüli harmóniát árasztó kép ragadja meg a látogatók figyelmét. Aki közelebbről is megtekinti a szemet gyönyörködtető alkotásokat, döbbenhet rá: a tiszta selyem alap kölcsönzi a festmények sajátos sugárzását. Persze az elragadó harmóniához nem csak a szokatlan anyag, hanem a témaválasztás is alapvetően hozzájárul.
Kisteleki Margit kiállított műveit a virágok és a tenger szépsége, valamint a régi Tabán emléke ihlette - ez utóbbi, a kerület egykor volt, apró házakkal és siká­toros utcácskákkal tarkított városrésze úgy jelenik meg, ahogyan azt a festmények alkotója elképzelte. Mint a művésznő elmondta: kevesen festenek ma selyemre Magyarországon. Ezen a kényes felületen ugyanis csak rendkívül körülményesen lehet körvonalazott formákat létrehozni, hiszen a festék az anyagon körkörösen folyik szét. Ahogyan például a Gustav Klimt, bécsi sze­cessziós festő által ihletett nőalak egyes részletei a "Klimt asszonya" című képen megjelennek, guttából készült kontúrokat, illetve hajszárítót kellett bevetni, hogy a festék a megfelelő helyre terjedjen…
Hosszasan lehetne még ecsetelni a selyemfestés fortélyait, egy azonban biztos: hosszú évek munkája kell ahhoz, hogy a kiállított művekéhez hasonló hatást el tudjon valaki érni. Kisteleki Margit tíz éve mélyült el a selymek festésének világában, így mára elérte, hogy az anyag szép­ségének bűvöletében ő is rabul tudja ejteni a festményeire tévedő tekinteteket.
-k d-

Budapest I. kerület lapja, 2002.június 21.


...Története egyszerű, keretét -ahogyan Margit életének egyik fő vonalát, a család adja. Rajztanárként indult, s negyvenévesként megszülve harmadik gyermekét a sokgyermekes anyák tipikus pályamódosítását sikeresen hajtotta végre. Kitalálta élete másik alapját, a selyemfestészetet, ami kenyérkeresete és szerelme lett egyszerre. Korábban is vonzódott a textilhez, az iskolában batikszakkört vezetett. A löketet, s az ötletet egy stúdió hirdetése adta, elvégezve tanfolyamát elsajátította a selyemfestészet alapjait, s elindult az új úton. Szerencsésen támaszkodhat belső látására, amivel a látott valóságot megőrzi és átalakítja, színérzékére, amivel az egymással dacoló színeket is összeszelídíti.
A selyemfestészet mégis mennyire különbözik az összes többi festészeti technikától! Buktatóit, lehetőségeit Margit maga fedezte fel, mert kevesen művelik, talán ez idáig az egyetlen híres név Macskássy Izoldáé, aki maga dolgozta ki a selyem kollázst, s módszerét meg is tartotta magának. Így nincsenek iskolák, alkotóműhelyek, sőt, még szakirodalom se nagyon magyar nyelven. Így német nyelven olvasott a középkori kínai és japán selyemfestészetről100%-os hernyóselyemre viszi fel a speciális selyemfestéket, ami a selyem szálirányát követve szanaszét fut az anyagon, ha előtte kontúrral nem fogalmazza meg terét. Másik egyszerű módszere a hajszárító, miközben fest, bal kezében a szárítóval akadályozza meg a festék szétfutását. Emellett alkalmazza az akvarelltechnikát, a szétfutó festék vízfestmény hatását kelti a selymen.
Margit szerint a festmény ünnep a szemnek, csak derűs és derűsebb hangulatú képeket fest. Rossz hangulatban soha nem dolgozik, mivel egy-egy felvitt szín visszavonhatatlanul marad az anyagon, a sötét szín sem tompítható többé. Természet után fest, képei fő mondanivalója mégis a tárgy keltette hangulat. A színes virágokon kívül kedves témája a tenger és a tél. Miközben kifordít ja a falnak fordított téli tájképet, asztalra teszi képvirágait, ahol közelről a színek rengeteg, távolról rejtett árnyalatát fedezem fel, rájövök, a színek szerelmese is megtalálta saját útját.
- Hegedűs Ira -

Budakeszi Hírmondó, 2001


Különleges technikával és különleges érzékenységgel dolgozik Kisteleki Margit. Egy kevesek által használt anyagra, a selyemre festi lágy kontúrú színgazdag képeit. Az anyag sajátosságait tökéletesen birtokolva egy csodálatosan nőies világot álmodott meg, amelyek harmóniát és elfogadást sugároznak.

IQ Internet Alapú Galéria, 2000


1992-ben megismerkedik a selyemfestés technikájával. Tanulmányozza a kínai és japán selyemfestészetet, és remekül alkalmazza ezt a nehéz technikát, ahol jobban élnek a színek, mint más anyagon, a természet hihetetlen szépsége teljesebben kel rajta életre. Minden ecsetvonás végleges, utólag nem javítható, ettől lesz friss, eleven a mű.
- Interjú részlet, Ónody Éva -

Hölgyvilág, 2000. évf. 37. szám, „Ünnep a szemnek”



Műtermem(vissza a tetejére)

Cím: 2092 Budakeszi, Gyöngyvirág u. 40/a.
megközelíthetőség:
A Gyöngyvirág utca Budakeszi főutcájával párhuzamos, felülről egyirányú. Gépkocsival a főutcáról a Gesztenyéskert Étteremmel és a Vadaspark leágazásával szemben közelíthető meg. Műtermem a Szepi Vendéglő szomszédságában van.

Elérhetőségem(vissza a tetejére)

Telefon: +36-23-450077
E-mail cím: Kattintson ide az e-mail küldéshez.
Bejegyzés a vendégkönyvembe
Internet cím: http://kistelekimargit.freebase.hu